Gnistra Menu

Referenser

Gnistra har arbetat med både stora och mindre företag. De flesta projekt vi utför finns inom följande områden: telekom, mobila lösningar, Internetbaserat casino och poker samt industriella lösningar. Nedan följer några referenser.

Ongame E-Solutions / bwin Interactive

Redan innan företaget köptes av österrikiska Bwin var Ongame bland de största i världen inom nätpoker och webbaserad casinoverksamhet. År 2005 utsågs det till Årets IT-bolag av Veckans Affärer. Vid det laget hade Ongame anlitat Gnistra i två år.

Sedan dess har samarbetet mellan Gnistra och Bwin utvecklats. Vi har hjälpt till med utveckling av nya generationer av casinospel, projektledning och också fått ansvar för utvecklingen av visa nya produkter.

Orange

Orange (www.orange.com) är en multinationell operatör för telekommunikationstjänster. Företagets primära fokus är tjänster för mobiltelefoni.

Orange Service Platform (OSP) är den kanal genom vilken Oranges alla tjänster görs tillgängliga. Här hittar du prenumerationshantering, betaltjänster, information och mycket annat. Oavsett om du använder dig av mobiltelefonen, datorn eller någon annan enhet är det OSP du kommunicerar med. Att systemet kan hålla reda på vilken information du har rätt att se är förstås avgörande. Lika viktigt är det att systemet vet i vilket format din telefon eller dator behöver informationen.

Systemet blir ännu mer komplext eftersom alla funktioner måste kunna installeras och underhållas utan driftavbrott. Särskilt som tjänsterna i systemet ofta kommer från en tredje part.

En del av äran för att systemet kom på plats kan Gnistra ta på sig. Våra konsulter anlitades som arkitekter, tekniska projektledare, kravställare och ansvariga för content management.

Ericsson

Ericsson Business Consulting [länk] hjälper andra företag till bättre affärer. Bland mycket annat har de ett stort antal webbtjänster och business-to-business-applikationer som kunderna kan använda sig av.

Vårt uppdrag var att göra alla dessa tjänster bekvämt åtkomliga för Ericssons kunder genom att samla tjänsterna under en portal. Samtidigt som obehöriga skulle hållas utanför, skulle kunderna inte behöva identifiera sig mer än en gång.

Att få denna så kallade single-sign-on-lösning att fungera krävde en omfattande anpassning av Ericssons webbtjänster. Grunden till arbetet lades av Gnistra, som också fick uppdraget att utbilda Ericssons personal inför färdigställandet av projektet.